W dzisiejszym artykule chcielibyśmy Wam przybliżyć inicjatywę firmy Volkswagen, która ma na celu wprowadzenie do produkcji serii samochodów, które już od fazy produkcji będą przyjazne dla środowiska.
Jednym z modeli tej serii jest Volkswagen ID.3, czyli pierwszy samochód tej marki, który jest neutralny dla środowiska pod względem emisji CO2, zarówno w produkcji, uwzględniając także cały łańcuch dostaw, jak również w użytkowaniu.
Jeżeli samochód ten będzie ładowany energią, pochodzącą ze źródeł odnawialnych, to końca swojej kariery pozostanie neutralny dla środowiska pod względem emisji CO2.
Według przedstawicieli Volkswagena ID.3 otwiera kolejny ważny etap w historii tej marki. Będzie to już trzeci taki etap, po premierze Garbusa, a później Golfa.
Dyrektor marki Volkswagen, Łukasz Zadworny twierdzi, że dzięki nowemu modelowi, samochody elektryczne przestaną być pojazdami niszowymi, a staną się w pełni funkcjonalnymi samochodami klasy kompaktowej.
Volkswagen podczas prezentacji swojego samochodu na “Ekoflocie” w Poznaniu oraz na targach “Impact mobility rEVolution 2019” w Katowicach, rozwiał wszelkie wątpliwości dotyczące zasięgu tego pojazdu. W zależności od wybranego akumulatora, zasięg ID.3 wynosi od 330 do 550 km. Dodatkowo, każdy z trzech dostępnych akumulatorów można w ciągu 30 minut naładować do poziomu, pozwalającego na przejechanie 290 km. To wszystko oferuje samochód, który będzie dostępny w Polsce za mniej niż 130 tys. zł. Jest to cena, za którą obecnie kupuje się samochody spalinowe klasy kompakt, do której należy ID.3
Volkswagen swoim nowym modelem chce zapoczątkować epokę, w której motoryzacja nie będzie obciążeniem dla naszej planety, a przemieszczanie się z miejsca na miejsce będzie w pełni przyjazne środowisku.
Jednakże model ID.3 to nie tylko na nowo opracowany napęd, ale także innowacyjny system komunikacji samochodu z kierowcą i pasażerami.
Oprócz tego, że w samochodzie zastosowano klasyczną komunikację głosową, na desce rozdzielczej zamontowano pas diod LED, które poprzez zmianę koloru informują kierowcę o sytuacji na drodze. Według przedstawicieli Volkswagena, ten system pozwala na zmniejszenie stresu kierowcy w mieście, za pomocą takich funkcji jak migający pas LED, informujący o konieczności zmiany pasa ruchu. Pas LED potrafi powiadomić kierowcę, że ten zajmuje nieodpowiedni pas.
Oprócz tego, że światło z diod LED zapewnia większe bezpieczeństwo na drodze, nadaje wnętrzu samochodu ciekawy charakter.
Grupa Volkswagen inwestuje również w infrastrukturę ładowania samochodów elektrycznych
Plany VW dotyczące przyszłości oraz zielonej trasy dla samochodów elektrycznych:
- Od 2019 do 2023 roku koncern ma w planach zainwestować 30 miliardów w elektromobilność
- Do roku 2025 ma zostać uruchomione około 36.000 punktów ładowania
- Do roku 2028 ma zostać wprowadzone na rynek ponad 70 modeli z napędem elektrycznym
Możemy zauważyć, że wielkie marki takie jak VW i Porsche rozbudowują infrastrukturę zielonych autostrad w Polsce i na świecie w bardzo szybkim tempie. Porsche wraz z 32 partnerami (głównie hotelami) w ramach projektu Porsche Destination Charging do końca roku 2019 zainstalowało w Polsce 64 ładowarki o mocy 11kW. W ramach dwustronnej kooperacji partnerzy umożliwią darmowe ładowanie kierowcom samochodów elektrycznych i plug-in Porsche, zaś ich obiekty będą widoczne w systemach nawigacyjnych i planerach podróży wskazując dostępne stacje ładowania.
Volkswagen ułatwia poruszanie się po Europie pojazdami elektrycznymi, między innymi dzięki zaangażowaniu w joint venture IONITY. Spółka wybudowała ultraszybkie stacje ładowania HPC w 400 europejskich lokalizacjach. W skład sieci IONITY wchodzi łącznie 2400 punktów ładowania o mocy do 350 kW. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza podczas pokonywania długich tras. Stacje IONITY zostały docelowo rozlokowane co 120 km. Powstały one również w Polsce - w 12 lokalizacjach przy autostradach A1, A2, i A4.
Grupa Volkswagen wraz z dealerami udostępniła do końca zeszłego roku 350 publicznych ładowarek. Według “licznika elektromobilności” uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec sierpnia 2019 r. w Polsce funkcjonowało 888 ogólnodostępnych ładowarek. Działania koncernu VW mają ogromny wpływ na rozwój zielonych dróg w naszym kraju.
Przed salonami marek Volkswagen i Audi firmy Ignaszak w Kaliszu dostępna jest ładowarka o mocy 50 kW. Na dachu budynku zainstalowana jest instalacja fotowoltaiczna, system dysponuje dużym potencjałem, zasila ładowarkę, ponadto zabezpiecza połowę energii zużywanej przez cały obiekt. Panele produkują rocznie 50 MWH energii, pozwalając zaoszczędzić 38 tysięcy kg CO2.
Jeżeli ktoś preferuje ładowanie swojego samochodu w domu, uzupełnianie “baku” swojego samochodu w ten sposób jest wygodne i przede wszystkim bardzo opłacalne dla posiadacza auta. Korzystając z normalnej taryfy przejechanie 100 km kosztuje około 9 zł, a korzystając z taryfy nocnej około 6,5 zł. Koszt takiego samego dystansu benzynowym Golfem TSI wiąże się z koniecznością zatankowania za około 30 zł.
Ładowanie w domu można znacząco przyśpieszyć, dzięki zainstalowaniu wallboxa. W przypadku e-Golfa uzupełnienie całego “baku” za pomocą naściennej ładowarki o mocy 12 kW zajmuje ok. 4 godzin.
Osoby które skorzystały z zarezerwowania pierwszeństwa w zakupie ID.3 z serii limitowanej, otrzymają dedykowanego wallboxa w cenie pojazdu. VW zapewnia również im bezpłatne zasilanie samochodu energią elektryczną do 2000 kWh na wszystkich publicznych stacjach ładowanie umożliwiających korzystanie z aplikacji VW WeCharge, w tym stacjach działąjących w sieci IONITY.
Autor:
Marek Beer
Współautor:
Daniel Marcisz