W dniu 15 stycznia 2020 r. w Katedrze Automatyzacji Procesów Technologicznych i Zintegrowanych Systemów Wytwarzania na Wydziale Mechanicznym Technologicznym Politechniki Śląskiej odbyła się uroczystość otwarcia nowej Pracowni Systemów Montażowych, zbudowanej i uruchomionej dzięki współpracy Politechniki Śląskiej z Firmą Atlas Copco. Uroczystość otwarcia pracowni została połączone z wydarzeniem pod nazwą Atlas Copco Day.
Uroczystość rozpoczęła Dziekan Wydziału Mechanicznego Technologicznego, prof. Anna Timofiejczuk, dziękując firmie Atlas Copco za blisko dwuletnią już współpracę z Wydziałem i Uczelnią, i za zbudowanie, wraz z dyplomantami Katedry Automatyzacji Procesów Technologicznych i Zintegrowanych Systemów Wytwarzania, stanowiska badawczego, na którym studenci mogą wykonywać bardzo ciekawe ćwiczenia laboratoryjne oraz projektowe, jak i realizować kolejne prace dyplomowe. Na spotkaniu był obecny Rektor Politechniki Śląskiej, prof. dr hab. inż. Arkadiusz Mężyk. W uroczystości wzięli również udział Pracownicy i Studenci Wydziału.
Bardzo ważnym Gościem spotkania był Dyrektor Firmy Atlas Copco – Bhavin Pandya, General Menager Atlas Copco Castomer Centre Eastern Europe, który wygłosił referat pt.: „4.0 Rewolucja przemysłowa w technologii montażu”.
Firma Atlas Copco oferuje szeroką gamę aplikacji z zakresu systemów montażowych, i jest jednym z światowych liderów w tej dziedzinie. Z analiz prowadzonych przez tę Firmę wynika, że co trzeci jeżdżący na świecie samochód jest montowany z użyciem technologii i narzędzi Firmy Atlas Copco. Dzięki zaawansowanym systemom pomiarowy, precyzyjnym narzędziom mechatronicznym, specjalnemu oprogramowaniu, umożliwiającemu przetwarzanie danych procesowych, i chmurze danych, która umożliwia ich przechowywanie i przetwarzanie, technologia Atlas Copco pozwala dokładnie nadzorować i dokumentować każdy krok procesu montażowego i znakomicie prezentuje i realizuje wymagania Przemysłu Przyszłości.
Podczas prezentacji zwrócono uwagę na ochronę środowiska. Tradycyjne aplikacje montażowe najczęściej są zasilane poprzez sprężone powietrze. Powoduje to, że narzędzia pneumatyczne pobierają więcej energii niż zaawansowane aplikacje elektryczne firmy Atlas Copco.
Po zakończeniu pierwszej części konferencji Uczestnicy spotkania przeszli do Pracowni Mechatroniki Aplikacji Napędowych Sew-Eurodrive, gdzie zostało zainstalowane stanowisko montażowe silnika BMW w technologii firmy Atlas Copco, tworzące zaczątek Pracowni Systemów Montażowych Atlas Copco.
Stanowisko zostało w pełni zaprezentowane przez studentów kierunku Automatyka i Robotyka, specjalizujących się w Katedrze Automatyzacji Procesów Technologicznych i Zintegrowanych Systemów Wytwarzania, będących autorami projektów inżynierskich, wykonywanych na tym stanowisku w roku akademickim 2018/2019 i w roku 2019/2020.
Na uruchomionym stanowisku można praktycznie realizować pewne etapy montażu silnika marki BMW, na przemysłowej linii montażowej ze sterowanym przenośnikiem łańcuchowym Firmy Sew-Eurodrive. Dzięki zastosowanym systemom Atlas Copco można identyfikować montowany obiekt, pobierając z systemu szczegółowe parametry procesu dokręcania śrub montażowych silnika. Mechatroniczne, sterowane wrzeciono montażowe realizuje proces dokręcania każdej ze śrub silnika, z precyzyjnym dotrzymaniem parametrów tego połączenia.
Dzięki zastosowanym sterownikom, czujnikom, wskaźnikom laserowym i systemowi wizualizacji, operator procesu na bieżąco otrzymuje odpowiednie instrukcje i informacje o jakości wykonanego połączenia. W przypadku wykrycia przez system niespełnienia któregoś z kryterium jakości połączenia, silnik zostaje przewieziony do stacji naprawczej, poinformowanej sieciowo przez system o miejscu i rodzaju błędu połączenia. W ten sposób na stacji naprawczej zidentyfikowane połączenie zostaje wykonane ponownie, z kontrolą jego wszystkich parametrów.
Warto sobie wyobrazić, jak ogromne zbiory danych (Big Data) są tworzone w tym jednym tylko procesie montażowym, skoro w odpowiedzialnych połączeniach śrubowych, w odniesieniu do każdego pojedynczego połączenia, w każdym montowanym obiekcie, jego parametry z procesu montażu muszą być przechowywane i dostępne nawet przez dziesięć lat.
Drugą cześć konferencji stanowiły warsztaty przeprowadzone przez szkoleniowców Firmy Atlas Copco, przeprowadzone na mobilnych stanowiskach treningowych, przywiezionych przez Firmę na Politechnikę Śląską.
Warsztaty składały się dwóch części. Pierwsza część dotyczyła demonstracyjnej linii montażowej. Każdy z studentów mógł wziąć udział we fragmencie procesu montażu modelu samochodu.
Studenci, po wykonaniu operacji skręcenia elementów samochodu, mogli zaobserwować efekty swojej pracy nie tylko w postaci złożonego w ten sposób modelu, ale także mogli przeanalizować wszystkie informacje, które powstały w systemie podczas tego procesu.
Druga część warsztatów odbywała się na zewnątrz auli i obejmowała prezentację narzędzi Firmy Atlas Copco.
Umowa o współpracy Politechniki Śląskiej z Firmą Atlas Copco została zawarta na trzy lata, z możliwością jej dalszego przedłużania. Już obecnie powstają plany sukcesywnej rozbudowy stanowiska laboratoryjnego i rozpoczęcia wspólnych badań naukowych i rozwojowych w obszarze prezentowanych technologii.