Projekt, który wydrukowaliśmy, został stworzony przez nas, by sprawdzić, czy działa poprawnie oraz, czy konstruktor projektu nie popełnił żadnych błędów w modelowaniu. Chcielibyśmy również pokazać Wam prostą zasadę działania skrzyni biegów.
Projekt został wykonany z filamentów PLA+, PC/ABS, PET-G, ABS-X, ASA, ABS-FX firmy Finotech. Wszystkie wydruki powstały na drukarce Urbicum MX 100.
Link do recenzji drukarki:
https://mechatronikadlawszystkich.pl/tematy/druk-3d/aktualnosci/urbicum-mx-2019
https://www.thingiverse.com/thing:3776077
Skrzynia biegów jest w pełni działającym modelem. Posiada 4 biegi „do przodu” oraz 4 biegi „do tyłu”. Dzięki temu projektowi można zrozumieć ogólną zasadę działania skrzyni biegów w różnego rodzaju pojazdach.
Skrzynię tę można rozbudować lub zmniejszyć, aczkolwiek zasada działania pozostaje niezmieniona.
Parametry druku dla poszczególnych elementów:
Do druku 01 został zostało użyte PLA +, poniżej zostały zamieszczone parametry druku:
Wypełnienie: 25%
Temperatura głowicy: 245
Temperatura stołu: 50
Podpory: brak
Chłodzenie: brak
Prędkość wydruku: 230 mm/s
Dysza: 0.4
Pełne warstwy z dołu: 3
Pełne warstwy z góry: 3
Ilość ścian: 3
Wysokość warstwy: 0.2
Do druku elementów od 02-10 zostało użyty ABS-FX, poniżej zostały zamieszczone parametry druku:
Wypełnienie: 30%
Temperatura głowicy: 250
Temperatura stołu: 80
Podpory: brak
Chłodzenie: brak
Prędkość wydruku: 220 mm/s
Dysza: 0.4
Pełne warstwy z dołu: 3
Pełne warstwy z góry: 3
Ilość ścian: 3
Wysokość warstwy: 0.2
Do druku elementów 11 - 18 zostało użyty ASA, poniżej zostały zamieszczone parametry druku:
Wypełnienie: 30%
Temperatura głowicy: 290
Temperatura stołu: 75
Podpory: brak
Chłodzenie: brak
Prędkość wydruku: 220 mm/s
Dysza: 0.4
Pełne warstwy z dołu: 3
Pełne warstwy z góry: 3
Ilość ścian: 3
Wysokość warstwy: 0.2
Do druku elementów 19 - 38 zostało użyty ABS-X, poniżej zostały zamieszczone parametry druku:
Wypełnienie: 35%
Temperatura głowicy: 270
Temperatura stołu: 100
Podpory: brak
Chłodzenie: brak
Prędkość wydruku: 220 mm/s
Dysza: 0.4
Pełne warstwy z dołu: 3
Pełne warstwy z góry: 3
Ilość ścian: 3
Wysokość warstwy: 0.2
Do druku elementów 39 - 55 zostało użyte PET-G, poniżej zostały zamieszczone parametry druku:
Wypełnienie: 30%
Temperatura głowicy: 270
Temperatura stołu: 70
Podpory: brak
Chłodzenie: brak
Prędkość wydruku: 230 mm/s
Dysza: 0.4
Pełne warstwy z dołu: 3
Pełne warstwy z góry: 3
Ilość ścian: 3
Wysokość warstwy: 0.2
Do druku elementów 56 - 59 zostało użyty PLA+, poniżej zostały zamieszczone parametry druku:
Wypełnienie: 30%
Temperatura głowicy: 240
Temperatura stołu: 50
Podpory: brak
Chłodzenie: brak
Prędkość wydruku: 260 mm/s
Dysza: 0.4
Pełne warstwy z dołu: 3
Pełne warstwy z góry: 3
Ilość ścian: 3
Wysokość warstwy: 0.2
Do druku elementów 60 - 63 zostało użyty PET-G, poniżej zostały zamieszczone parametry druku:
Wypełnienie: 40%
Temperatura głowicy: 280
Temperatura stołu: 75
Podpory: brak
Chłodzenie: brak
Prędkość wydruku: 260 mm/s
Dysza: 0.4
Pełne warstwy z dołu: 3
Pełne warstwy z góry: 3
Ilość ścian: 3
Wysokość warstwy: 0.2
Elementy są opisane zgodnie z STL zawartymi w projekcie. Materiały techniczne zostały zastosowane w miejscach gdzie występuje tarcie i jest wymagana większa wytrzymałość.
Zasada działania skrzyni biegów - jak to działa?
Skrzynia biegów jest to inaczej mechanizm przekazujący moc wytwarzaną przez silnik do napędu kół.
Manualne skrzynie biegów mogą posiadać dowolną liczbę biegów do przodu, jak i do tyłu. Wszystko zależne jest od przekładni, jaką zastosujemy w naszym pojeździe.
Każdy bieg to specyficzne ułożenie kół zębatych. Musimy pamiętać, że skrzynia biegów posiada bieg jałowy tzw. „luz”. Bieg ten nie pozwala na poruszanie się pojazdu mimo włączonego silnika. Oczywiście oprócz kół zębatych skrzynia biegów wyposażona jest również w sprzęgło umożliwiające odłączenie od niej silnika w czasie zmiany biegów.
Zasadę działania skrzyni biegów w pewnym stopniu można porównać do współczesnego roweru ze zwykłym systemem przerzutek. Przy podjeździe pod górkę rowerzysta uruchamia większą zębatkę w tylnym kole co pozwala mu na użycie mniejszej siły własnych mięśni. Przy zjeździe z górki rowerzysta zmienia ustawienie zębatek na mniejszą zębatkę, aby móc jechać szybciej.
Użyliśmy tego porównania, żeby pokazać Wam w prosty sposób jak działa skrzynia biegów w każdym urządzeniu.
Jeżeli macie jakieś pytania dotyczące tego projektu, zadajcie je w komentarzach lub w prywatnej wiadomości na facebook’u lub instagram’ie, postaram się jak najszybciej na nie odpowiedzieć. Linki do naszych social mediów znajdują się w lewym dolnym rogu strony.