Projekt Mimesis - Protezy Bioniczne jest przedsięwzięciem grupy licealistów uczęszczających do jednego z czołowych liceów matematycznych w Warszawie. Głównym celem jest zbudowanie w pełni funkcjonalnej protezy bionicznej (czyli takiej która jest sterowana za pomocą sygnałów elektrycznych przechodzących przez mięśnie i umożliwia pełen zakres ruchów amputowanej kończyny) i dostarczenie jej osobie po amputacji przedramienia.
Prototyp protezy został już wykonany, a uczniowie obecnie pracują nad dopasowaniem go pod beneficjenta. Udostępnili wyniki swojej pracy - model 3D, program niezbędny do działania protezy oraz poradnik jak wykonać podobne urządzenie - pod ogólnodostępną licencją (nie do zastosowań komercyjnych), aby pomóc jak największej liczbie osób potrzebujących. Instrukcja wykonania protezy znjaduje się pod linkiem: github.com/MimesisProtezy
“Podobne rozwiązania dotychczas nie były dostępne dla większości potrzebujących ze względu na wysoką cenę. Zminimalizujemy koszty wykonania protezy poprzez zastosowanie technologii druku 3D oraz niestrudzonej wolontariackiej pracy. Chcemy również zapewnić naszemu beneficjentowi wsparcie w nauce obsługi urządzenia oraz pomoc w przypadku trudności w jego użytkowaniu.” - wyjaśnia Kinga Leśniewska.
Mimesis z języka greckiego oznacza naśladowanie natury, dzieł mistrzów, dążenie do ideału. Młodzi naukowcy tworząc protezę, chcą oddać pełną funkcjonalność ludzkiej ręki. Pomysł narodził się, podczas wizyty na europejskich targach start-upów w Katowicach. Zainspirowani otaczającą ich innowacją uczniowie stwierdzili, że sami chcieliby coś stworzyć.
“Czytałem wtedy o protezach bionicznych, których koszt wynosi do 20 tys. zł i zacząłem się zastanawiać, skąd bierze się taka wygórowana cena. Razem zaczęliśmy analizować, co byłoby nam potrzebne do stworzenia podobnego urządzenia i doszliśmy do wniosku, że możemy wykonać je za jedynie 2000 zł. ” - opowiada Jakub Szczepaniak.
Licealiści liczą na stworzenie społeczności wokół samodzielnie wykonywanej protetyki oraz zainteresowanie tym tematem ludzi na całym świecie. Bardzo ważnym aspektem przedsięwzięcia są wartości edukacyjne. Dzięki realizacji projektu uczniowie zamierzają poszerzyć wiedzę swoich rówieśników dot. problemów z jakimi na co dzień spotykają się ludzie z niepełnosprawnością. Ważne jest dla nich również spopularyzowanie wykorzystywania najnowszych technologii.
Jak informują, choć o protezach bionicznych nie uczą się w szkole, wiedzy im nie brakuje.
“Nieocenioną pomocą są fora internetowe, na których inni ludzie opisują swoje zmagania z różnymi technicznymi komponentami i opisują rozwiązania problemów, które napotkali. Cały nasz zespół lubi eksperymentować i uczyć się na własnych błędach, co zdecydowanie pomaga przy posuwaniu się naprzód w pracach nad projektem” - mówi Jan Wojciechowski.
Projekt realizowany w ramach ogólnopolskiej olimpiady Zwolnieni z Teorii.