Zaloguj się
Zaloguj przez facebook Zaloguj przez Google
Nie pamiętasz hasła?
Nie masz jeszcze konta? Dołącz do nas! Zarejestruj się
  • Tematy
  • Konkursy
  • Wydarzenia
  • Kursy
  • Zostań naszym partnerem
  • O nas
  • Druk 3D
  • Mechatronika
  • Robotyka
  • Elektronika
  • Elektryka
  • Mechanika
Ta witryna używa plików cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce lub Polityce Prywatności. Korzystanie ze strony wymaga wyrażenia zgody na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zarejestruj się Zaloguj się
  • Home
  • Tematy
  • Mechanika
  • Pneumatyka i hydrulika
  • Pneumatyka - wprowadzenie

Pneumatyka - wprowadzenie
Pneumatyka - wprowadzenie
Podstawowe wiadomości o pneumatyce
3544
0
17 mar 2020
17 mar 2020
udostępnij artykuł:
polub ten wpis:
(0)

Dzisiaj chcemy przybliżyć wszystkim, czym jest pneumatyka i opisać podstawowe wady i zalety układów pneumatycznych. 

Zacznijmy najpierw od wyjaśnienia, skąd pochodzi nazwa tej dziedziny nauki. Pneumatyka pochodzi od greckiego słowa pneuma, które oznacza oddech.

W pneumatyce nośnikiem energii jest sprężone powietrze. Czasami można się spotkać z określeniem prasowane powietrze, lecz jest to termin archaiczny i niepoprawny.

Do zastosowań przemysłowych wykorzystuje się najczęściej sprężone powietrze o ciśnieniu od 3 do 10 bar. Do sterowania pneumatycznego zaworami stosuje się dużo niższe ciśnienia rzędu 0,2 do 0,5 bar. 


Pneumatyka - wprowadzenie
Przykładowy siłownik pnumatyczny


Sprężone powietrze jest bardzo starą formą energii. Już w starożytności za pomocą sprężonego powietrza próbowano miotać pociski. Również otwieranie drzwi przez ogrzewanie powietrza było stosowane.

Miechy kowalskie
używane do podnoszenia temperatury ognia można uznać za pierwsze kompresory.

Już pod koniec XIX stulecia hamulce pociągów kolei żelaznych były uruchamiane sprężonym powietrzem. W tym samym czasie powstały również pierwsze instalacje poczty rurowej.

W 1890 roku zbudowano w Paryżu sieć sprężonego powietrza, do zastosowania w poczcie.

W latach późniejszych w wielu dziedzinach zastosowań, preferencje zyskały napędy elektryczne. Mimo tego w latach 50-tych i 60-tych wiele funkcji w obszarze sterowań było realizowanych pneumatycznie. Układy takie pracują z małymi ciśnieniami rządu kilku milibarów. W wyniku rozwoju tranzystorów i mikroprocesorów większość stosowanych dziś układów sterowania wyposaża się jednak w styczniki i programowalne systemy.

W wyniku postępującej automatyzacji procesów nadal jednak stosuje się wiele pneumatycznych układów sterowania, gdyż są one bezpieczniejsze od systemów elektrycznych.

Pneumatyka - wprowadzenie
Przykładowy zespół przygotowania powietrza

Pneumatyka znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach przemysłowych. Jak każda z form energii, ma ona swoje zalety i wady. Porównywać należałoby pneumatykę przede wszystkim z hydrauliką, z napędami elektrycznymi, ale także mechanicznymi urządzeniami.


Do zalet pneumatyki zaliczają się:


- Powietrze jako medium jest do dyspozycji praktycznie bez ograniczeń. Z uwagi na to, że powietrze powrotne może być odprowadzane do otoczenia, nie potrzeba żadnych przewodów powrotnych.
- Sprężone powietrze można bardzo dobrze magazynować w zbiornikach. Dzięki temu nie jest konieczne by sprężarka stale pracowała. W przypadku przerwy w dopływie energii można dzięki zmagazynowanemu powietrzu zakończyć w sposób niezawodny rozpoczęty cykl pracy. Sprężone powietrze można również transportować w butlach.
- Przewodami rurowymi można transportować sprężone powietrze na duże odległości. Dzięki temu można wytwarzać sprężone powietrze w sposób scentralizowany.
- Sprężone powietrze jest czyste i niewrażliwe na wahania temperatury. Nieszczelności nie stanowią żadnego zagrożenia dla otoczenia. Sprężone powietrze można stosować w przypadkach zagrożenia wybuchem. Można je stosować bez jakichkolwiek zagrożeń na wolnym powietrzu lub w wilgotnym otoczeniu.
- Elementy układów pneumatycznych są proste w budowie, niedrogie i wytrzymałe. Są one tez lżejsze od porównywalnych narzędzi elektrycznych.
- Prędkości pneumatycznych napędów można bezstopniowo regulować. Napędy te można obciążać aż do ich zatrzymania, bez negatywnych konsekwencji przeciążania. Prędkości rzędu kilku metrów na sekundę można uzyskać bezproblemowo.
- Liniowe i wahadłowe ruchy są proste w realizacji. Z pomocą przyssawek i chwytaków łatwo można rozwiązywać zadania transportowe.

Pneumatyka - wprowadzenie
Część układu elektropneumatycznego

Oczywiście, wykorzystanie każdego rodzaju energii pociąga za sobą pogodzenie się z wadami. W przypadku pneumatyki są to:

- Sprężone powietrze jest stosunkowo drogim nośnikiem energii. W procesie sprężania powstaje dużo ciepła, które najczęściej nie można wykorzystać.
- Przystosowanie sprężonego powietrza do zastosowania jest drogie.
- Pyły i wodę trzeba bezwzględnie z niego usunąć.
- W niekiedy, jak np. w zastosowaniu do silników łopatkowych należy dodawać, olej do sprężonego powietrza dla zapewnienia smarowania. Olej taki jest zatem również obecny w wydalanym powietrzu. Większość stosowanych obecnie elementów układów pneumatycznych nie wymaga jednak smarowania.
- Z uwagi na ściśliwość powietrza uzyskiwanie jednostajnej prędkości ruchu jest raczej niemożliwe. Również pozycjonowanie z pomocą pneumatycznych napędów jest niemożliwe. Zatrzymanie ruchu jest jednak bezproblemowe.
- Wydalaniu sprężonego powietrza towarzyszy głośny efekt akustyczny.
- Można temu przeciwdziałać stosując tłumiki.
- Siły i momenty są niewielkie np. w porównaniu do napędów hydraulicznych.


Jeśli macie jakieś pytania odnośnie materiału, który przekazaliśmy, prosimy o komentarz, postaramy się na niego jak najdokładniej odpowiedzieć.

Autor:

Marek Beer


#pneumatyka #wady #zalety #cykl #powietrze #medium#siłownik #silnik #elektryka #historia

Komentarze (0)
Musisz być zalogowany, by dodać swój komentarz.
Zaloguj się
Poprzedni artykuł Następny artykuł
To może Cię zaciekawić - artykuły z kategorii Pneumatyka i hydrulika
  • Pneumatyka kontra Hydraulika
    Pneumatyka kontra Hydrau…
    Czytaj więcej…
    2536
    0
  • Akumulatory hydrauliczne
    Akumulatory hydrauliczne
    Zastosowanie akumulatorów hydraulicznych w układach
    Czytaj więcej…
    4515
    0
  • Przygotowanie sprężonego powietrza
    Przygotowanie sprężonego…
    Opis procesu uzdatniania sprężonego powietrza
    Czytaj więcej…
    3238
    0
  • Pneumatyka - wprowadzenie
    Pneumatyka - wprowadzenie
    Podstawowe wiadomości o pneumatyce
    Czytaj więcej…
    3544
    0
  • Pneumatyka i hydraulika
    Pneumatyka i hydraulika
    Porównanie obu systemów
    Czytaj więcej…
    12207
    1
Nasi partnerzy
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone | Polityka prywatności | Regulamin serwisu
Realizacja: Strony internetowe - bcweb.pl
  • Home
  • Tematy
    • Druk 3D
    • Mechatronika
    • Robotyka
    • Elektronika
    • Elektryka
    • Mechanika
  • Konkursy
  • Wydarzenia
  • Kursy
    • Elektronika
    • Elektryka
    • Elektrotechnika przemysłowa
    • Pneumatyka i Hydraulika
    • Druk 3D
    • Przemysł 4.0
    • Programowanie sterowników SIEMENS S7
    • Programowanie Robotów
    • Webinaria
    • Automatyka
  • Zostań naszym partnerem
  • O nas
  • Panel użytkownika
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Nasi partnerzy